Pages - Menu

Friday, December 19, 2014

Yeah!! Roti panas-panas dari oven.

Tercapai pun hasrat saya nak membuat rroti. Yeah!!! Saya ni bukannya pandai sangat baking-baking ni. Saja suka-suka je. 

So hari ni lapang sikit. Dapatlah saya membuat roti. Resepi ni saya google dari sebelum bersalin lagi. Niat nak meroti ni dah lama. Cuma asyik terbantut je.

Dan malam ni dapatlah kami supper roti yang panas-panas dari oven.

Adik saya kata rupa roti ni scary. Haha... Tak kisahlah. Janji rasanya sedap. Nyum nyum... 

Resepi roti simple
C&P dari kak zalinzarina.

250gm tepung roti / high protein
50gm margerin (saya guna marjerin Pelangi)
50gm gula kastor
1 sk yis kering
1/2 sk bread improver
1 sk tepung susu / susu pekat
1/2 sk garam halus
1 biji telur gred B
105 ml/gm air suam (kalau uli guna mixer, guna air sejuk ye)

Cara-cara membuat roti:

Masukkan semua bahan-bahan dalam 1 bekas kecuali air, yis dan gula.
Sebelum tu kita kena bancuh air suam dan gula. Lepas tu baru letak yis. Kacau dan biar hingga berbuih..
Pastu kita masukkan air bancuhan gula dan yis dalam bekas tadi. Gaul rata. Kemudian kita keluarkan dan uli kat atas dulang...kalau kat rumah ada meja aluminium atau meja marmar lagi senang uli kat atas tu aje..tapi kalau takde, uli atas dulang pun boleh juga... uli guna tangan lebih kurang 5 minit.
Pastu tutup dengan plastik. Biarkan selama 30 minit..
Lepas 30 minit, doh pun dah kembang..
Bulat-bulatkan doh...lumurkan tangan dengan sedikit tepung untuk bagi tak melekat sangat kat tangan dan nak bagi doh tu nampak licin.
Bentukkan roti mengikut citarasa dan kreativiti korang. Kalau nak letak inti atau hotdog pun boleh.
Dah siap bentukkan, boleh susun dalam loyang yang dah dilengserkan dengan margerin. Tutup loyang dan biarkan selama 45minit - 1 jam..
Untuk sapukan atas doh tu, guna 1 biji telur campurkan 2 sudu besar air atau susu segar.
Bila doh dah kembang baru kita sapukan bancuhan telur tadi.
Bakar selama 15 - 20 minit pada suhu 18 darjah celcius atau mengikut kesesuaian suhu oven masing-masing..
Bila dah keluarkan dari oven, kita terus sapukan dengan sedikit margerin untuk bagi nampak berkilat..
Kalau rasa taknak makan habis, kita boleh simpan masuk bekas atau masuk dalam plastik dan selotepkan... macam kat kedai tu kan... 

Selamat Mencuba :)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...