Pages - Menu

Wednesday, December 24, 2014

Resepi Sambal Udang senang dan sedap

Pergh.. cerita pasal sambal udang ni buat saya rasa lapar pulak. Memang sedap kan. Lagi-lagi kalau dapat makan dengan nasi lemak panas-panas. Memang terangkat habis.

Actually ni menu saya 2 hari lepas. Cik abang beli udang. Teringin nak makan le tu. Kalau makan kat luar, confirm harga mahal.

Oleh kerana saya ni isteri bekerjaya (cewah), kalau boleh saya nak cari kaedah memasak sambal udang yang paling senang, ringkas dan sedap. 

Kalau korang pun sama macam saya, meh cuba resepi ni. Campak- campak je. Senang! Sedap!

Bahan-bahan untuk Sambal Udang senang dan sedap:
  • Udang
  • Cili kisar
  • (saya memang dah prepare awal. Senang nak masak bila-bila masa je)
  • Bawang besar
  • Bawang putih
  • Belacan
  • Gula dan garam secukup rasa
  • Minyak


Cara membuat Sambal Udang yang senang dan sedap:
  1. Panaskan minyak.
  2. Masukkan cili kisar. Tumis sampai pecah minyak dan cili tu masak ye. Lama sikit pn tak apa.
  3. Masukkan belacan dan bawang putih. Kacau sebati.
  4. Masukkan bawang besar. Biar sampa hampir layu.
  5. Masukkan air sedikit. Ikut korang kalau nak berkuah, boleh air lebih.
  6. Masukkan garam dan gula. 
  7. Dah mendidih, baru masukkan udang. Udang tak perlu masak terlalu lama.
  8. Try rasa dulu. Kalau dah rasa sedap, boleh matikan api dan hidang.



Nyum nyum... Makan dengan nasi panas-panas mesti sedap giler kan.

Selamat mencuba!

No comments: