Pages - Menu

Sunday, December 7, 2014

Ikan cencaru di laut hitam

Ye ke ikan cencaru kat laut hitam?

Laut hitam? Ada ke? Saya pun tak tau...

Haha... Tajuk je gempak...

Sebenarnya nak share lauk Ikan Cencaru Masak Kicap je...

Biasalah hujung minggu, saya memang jarang ada di rumah. Kalau tak balik kampung di Tangkak, kami mesti balik ke Meru. Rumah mertua saya. Sebab dekatkan. So agak kerap kami balik sini.

Penuh jadual kondangan* mentua saya. Malam tadi saja ada 2 rumah. Siang ni ada lagi 3 rumah. Biasalah hujung tahun, ramailah yang busy nak mengawan* (hihi.. macam kasar je bahasa)...
Dan sebelum mentua saya keluar, sempatlah dia merasakan air tangannya yang sedap tu. Maka terhasillah Ikan Cencaru Masak Kicap.

Resepinya mudah saja. Potong, potong, potong dan campak. Orang yang tak pakar macam saya pun boleh buat. Apatah lagi korang yang dah tahap chef kan.


Bahan-bahan untuk resepi Ikan cencaru masak kicap:

Bawang besar
Bawang putih
Halia
Cili padi (pada yang nak pedas, boleh letak lebih ye)
Bunga lawang
Kicap manis Jalen
Saus manis ABC
Ikan cencaru (di salut kunyit dan garam untuk digoreng)
Garam secukup rasa
Minyak masak

Caranya;

Hiriskan bawang besar, bawang putih, halia dan cili padi. Satukan dalam satu mangkuk bersama-sama dengan bunga lawang.
Goreng ikan cencaru yang dah di salut kunyit dan garam. Goreng sehingga masak dan garing. Ketepikan dalam pinggan berlainan.
Keluarkan lebihan minyak goreng ikan tadi.
Masukkan bawang, halia, cili dan bunga lawang. Biarkan sekejap sampai semuanya layu.
Masukkan saus manis ABC dan kicap manis Jalen.
Masukkan ikan cencaru yang dah di goreng.
Masukkan sedikit air bagi yang suka berkuah dan garam secukup rasa.
Biarkan ia masak. Cuba rasa sikit. Kalau dah sedap tu, boleh tutup api dan hidang.


Oklah.. Nak menjamu selera. Untuk korang saya jamu gambar ni... Sedapmya... Nyum Nyum Nyum!!!

2 comments:

Bunda a.k.a KN said...

Sedapnyer...lama tak makan ikan cencaru...klu ditambah taucu pun lagi sedap...

Terima kasih sudi ke teratak bunda...

sheila said...

Aah bunda.. masak taucu sedapnye...