Pages - Menu

Saturday, February 14, 2015

Dah sarapan ke belum?

Good morning!

Dah sarapan?




Perasan tak anak-anak ni selalunya tak
suka ambil sarapan. Kadang-kadang tu bukan anak-anak je, mak ayah diorang tu sendiri yang selalu skip pengambilan sarapan. Walaupun kita tahu yang sarapan adalah waktu makan yang paling penting. Selalunya mereka lebih suka mengambil snek ringan ketika minum pagi.


Satu kajian di Amerika menunjukkan kebanyakkan kanak-kanak yang mengambil sarapan pagi sebelum ke sekolah mendapat keputusan yang lebih baik di dalam subjek matematik dan mereka lebih cepat membaca serta mempunyai daya tumpuan lebih lama dan bersikap lebih sopan, berbanding kanak-kanak yang tak mengambil sarapan.

Kenapa pengambilan sarapan penting:
  • Memberikan tenaga yang diperlukan untuk memulakan hari persekolahan.
  • Menghilangkan symptom rasa lapar seperti sakit kepala, lesu, mengantuk dan longlai.
  • Membantu mereka untuk berfikir lebih cepat apabila membuat kerja-kerja sekolah dan bertindak atatu menjawab pertanyaan yang diutarakan guru dengan lebih tepat.
  • Meningkatkan pencapaian berfikir.
  • Menghindarkan perasaan panas baran dan cepat marah.
  • Membantu mereka untuk tidak berkhayal semasa di dalam kelas.
  • Membuatkan mereka lebih tenang dan kurang menggelabah.



Pilihan Sarapan pagi Berkhasiat: 

  • Makanan segera/mudah disediakan dan berkhasiat.
  • Rendah lemak dan glisemik.
  • Sedap dan mudah dibancur, boleh campur dengan hidangan lain/ yogurt/ buah-buahan.
  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting, juga sumber kalsium dan protein yang hebat.
  • Nutrien asas untuk tumbesaran kanak-kana dan remaja yang sedang membesar.


Jadi, pada mak ayah yang selalu skip sarapan or breakfast, fikir-fikirkan lah tentang anak-anak korang ye. Galakkan mereka bersarapan. Kalau malas atau tak sempat, ambil je Mealshakes bancuhkan untuk diorang. Senang! Dan sihat!

Kat mana nak dapatkan Mealshakes ni?

Kat mana lagi kalau bukan kat sini la!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...